• Barns deltakelse og barneperspektivet i familierådsmodellen 

      Strandbu, Astrid (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-10)
      Gjennom endringer i barnevernloven i 2003 fikk barn i kontakt med barnevernet rett til å bli hørt fra de er 7 år. I et familieråd gis barnets private nettverk anledning til å diskutere seg frem til løsninger uten at offentlige personer er tilstede. I denne studien reises følgende spørsmål: hvordan forståes og praktiseres barns deltakelse og hvordan håndteres spenningsfeltet mellom barnets rett til ...
    • Diskursive kamper? Familiemekleres ulike forståelser av barns deltakelse i obligatorisk mekling ved foreldres samlivsbrudd 

      Salamonsen, Anita; Thørnblad, Renee; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-02)
      Barns rett til å høres blir stadig formelt styrket. Meklere i familievernet som skal iverksette denne retten i forbindelse med foreldres samlivsbrudd, har et betydelig rom for skjønnsutøvelse. Det foreligger begrenset kunnskap om hvordan og hvorfor praksis varierer. I denne artikkelen analyserer vi 20 mekleres diskusjoner rundt barns rett til å høres i forbindelse med foreldremekling. Vi anlegger ...
    • Fra 15 til 22 elever i klassen: Hvordan påvirker større klasse elevenes læringsmiljø og trivsel? 

      Lauritzen, Camilla; Adolfsen, Frode; Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-12-12)
      Vår studie viser at klassestørrelse ikke nødvendigvis spiller noen rolle for elevenes trivsel på skolen, i klassen og i friminuttene. Læringsmiljøet ble imidlertid mer preget av uro og bråk, skriver Camilla Lauritzen og kolleger.
    • Hearing Children in Mediation (HBIM) 

      Thørnblad, Renee; Strandbu, Astrid; Grape, Lovise (Conference object; Konferansebidrag, 2018)
      In Norway, it is mandatory for all spouses and co-habiting partners with children under the age of 16 to attend a mediation session in the case of relationship breakdown. Traditionally, this has been an arena for parents only. In the recent years children’s participation rate has increased. This project aims to understand the contributions from participating children as well as identify possible ...
    • Hvordan kan vi forstå barns tilfredshet med egen involvering i foreldremekling? 

      Strandbu, Astrid; Thørnblad, Renee; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-03)
      I forskningsprosjektet «Høring av barn i mekling» har vi studert meklinger hvor barn og ungdom har vært involvert i meklingsprosessen gjennom en samtale med mekler uten foreldrene til stede. Barn og unge er i all hovedsak svært tilfredse med å delta. Hvordan kan vi forstå denne tilfredsheten? Og hva sier dette om kulturelle kontekster for barndom i dag og barns posisjon i meklingskonteksten? I denne ...
    • Hvordan påvirker barns deltakelse foreldremekling? Barns deltakelse som mål og middel 

      Thørnblad, Renee; Strandbu, Astrid; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-19)
      Barn deltar i økende grad i familievernkontorenes obligatoriske foreldremekling ved samlivsbrudd. Det er i dag en fagpolitisk målsetting i Norge at dette skal bli regelen snarere enn unntaket. På denne måten skal barns rett til å bli hørt innfris. I denne artikkelen undersøkes mekleres erfaringer fra meklingsprosesser der barn har deltatt. Spørsmålet som stilles er: Hva gjør barns deltakelse med ...
    • Høring av barn i meklingsprosessen – en utforsking av mekleres dilemmaer 

      Strandbu, Astrid; Langeland Mikkelsen, Reidun; Thørnblad, Renee; Flåm, Anna-Margrete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-03)
      I Norge er det er et økende fokus på barns rett til å bli hørt ved obligatorisk mekling mellom foreldrene ved samlivsbrudd eller før foreldretvistsaker i domstolen. For å inkludere barn i meklingsarbeid er det utviklet flere modeller. En av disse er meklingsmodellen Barn i mekling (BIM). I BIM-modellen har barnet en egen samtale med mekler før meklingen gjennomføres med foreldrene. Artikkelen bygger ...
    • Mellom entusiasme og anvendelse - Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd 

      Saus, Merete; Jenssen, Toril Synnøve; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Familieråd er en familiebasert beslutningsmodell som brukes i barnevernet. Familierådsmodellen sees i lys av fremveksten av demokratisering og myndiggjørende perspektiver i barnevernet med stadig nye og endrede arbeidsoppgaver og rutiner. Familieråd brukes relativt lite i barnevernsarbeid selv om både private og offentlige aktører jevnt over er begeistret. Hensikten med denne undersøkelsen er å ...
    • RKBU Nord Rapport 2015: «Familieråd i fosterhjemsarbeid» Presentasjon av utvalg, datamateriale og prosedyrer for datainnsamlingen. 

      Sending, Vibeke; Strandbu, Astrid; Thørnblad, Renee (Research report; Forskningsrapport, 2015)
    • Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess 

      Vedeler, Gørill Warvik; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-13)
      I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk praksis i videregående skole. Resultatene avdekket en ambivalens i opplevelsen av skole–hjem-samarbeid, der elevene uttrykker at de ønsker å være selvstendige samtidig som de har behov ...
    • Spilt kunnskap på lektorutdanninga. Førsteårsstudentenes erfaringer med «Kunnskapsspillet» 

      Strandbu, Astrid; Weines, Jørn; Esaiassen, Margrethe (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-16)
      Forskning viser at læringsmetoder som engasjerer studentene kan bidra til økt læringslyst og læringsutbytte. Et eksempel er bruk av spill som pedagogisk virkemiddel. Ved lektorutdanninga 8-13 ved UiT har Kunnskapsspillet stått sentralt i kvalitetsutviklingen av et førstesemesteremne i pedagogikk hvor formålet var å styrke profesjonsrelevans og økte studentenes trivsel og trygghet. I artikkelen ...
    • Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom? 

      Strandbu, Astrid; Schultz, Jon-Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-28)
      Artikkelen utforsker pedagogiske mulighetsrom for læring og danning når elever er eksponert for skremmende beskrivelser og bilder gjennom media. Det empiriske materialet er intervjuer med 30 lærere som høsten 2011 tok imot elever etter terrorangrepet og massedrapene i Norge 22. juli. Ved skolestart fikk lærerne i oppdrag av skolemyndighetene å gjenreise elevenes opplevelse av trygghet. Det ble ...